dinsdag 13 mei 2008

Kunstvlaai

Blogs dienen ondermeer om andere creatieve zielen te promoten, nietwaar? Daarom en ook omdat het te warm blijft om gedichten te schrijven, plaats ik graag gauw het volgende bedenksel neer.

Ik trok gisteren naar 'Kunstvlaai' in Amsterdam. Op de terreinen van de Westergasfabriek worden een week lang allerlei kunstwerken tentoongesteld. Wat ik zag, vond ik erg schraal. Naar het schijnt werd er vooraf een selectie gemaakt. Als dat zo is, dan vraag ik me echt af hoe ongeïnspireerd de andere inzendingen waren. De locatie is prachtig, het weer speelde mee, maar ik merkte vooral erg onafgewerkte en saaie werken op. Een video-opname van jongens die wat auto's trashen, een grote metalen hond wiens bek er losjes bij hing... Is dat kunst? Ik sta open voor discussie, maar niet voor regelrechte rommel of slordigheid.

Eén dame sprong eruit. Ze heet Efrat Zehavi en boetseerde ter plekke miniatuurhoofdjes van voorbijgangers, die ze een uurtje uitnodigde om met haar te praten. Ik zag slechts één 'work in progress', maar ik kan u vertellen dat de gelijkenis treffend was. Ga hier zelf maar eens kijken.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik ben even op haar website (http://efratsite.com) gaan grasduinen; zij maakt inderdaad opmerkelijk werk, niet altijd even toegankelijk, maar wel inspirerend en met een fris elan. Als publiekswerker in een museum zie ik in dit werk wel een aantal mogelijkheden. Bedankt voor de tip.

Populaire berichten