Dag papa,
Het is
zaterdagmiddag 24 mei. Je bent morgen 15 maanden dood. En morgen ga ik voor het
eerst in 3 jaar naar een Prince-concert. Op 6 juli 2011 vertelde de neuroloog
dat je verlamd zou sterven. Die avond speelde Prince ‘Something in the water (does not compute)’. Op 12 juni is het een jaar geleden dat er een gezichtsverlies
van 70 procent werd geconstateerd. Het duurde 30 dagen voor mijn blindheid de
stempel ‘burn-out’ kreeg.
De laatste brief aan jou dateert van 11 december jongstleden. Sinds midden januari gaat het naar
eigen zeggen beter met mij. Er zijn de laatste 3 maanden in mijn nabije
omgeving 5 koppels uit elkaar gegaan. Er zijn 2 zelfmoorden gepleegd. Ik weet
niet eens hoeveel baby’s er zijn geboren. Ik loop momenteel 3 belangrijke
Belgische baby’s achter.
Ik heb deze week
7 keer ‘nee’ gezegd op de vraag om ergens over te schrijven, een korte tekst te
redigeren of naar een feest te komen en daar dan enthousiast over te bloggen.
Gisteren zei ik ook een paar keer ‘nee’ en ging ik in m’n eentje shoppen. In de
tweedehandswinkel om de hoek hing een paars kleedje te lonken. De foto van mijn
blote rug die de winkelbediende maakte, kreeg op dit moment 69 *gniffel,
gniffel* duimpjes. Ik heb nu 1068 Facebookvrienden. Er zijn dus 999 die de foto
niet liken, een overtuigende meerderheid. En toch maakt elke blijk van
oppervlakkige bevestiging mij droeviger en deze brief belangrijker.
Vannacht zei
iemand in mijn droom dat ik een autistische neiging heb om alles te tellen en
te kaderen. ‘Autisme’ lijkt me, net als monogamie, ADHD, neoliberalisme en
competentieonderwijs steeds meer een achterhaald kader. Maar belangrijker dan
cijfers en de kaders zijn de beelden die ons aanspreken. Soms zijn ze bijna
archetypisch. Een nukkige, sexy rug is er misschien één. Als ik fotografe was,
dan maakte ik een selfie op een zweefmolen. Het paarse jurkje waait niet op,
want op mijn schoot ligt een kladblok. Centraal in het beeld zie je een pen die
alle kanten uitschiet, de kaders niet respecteert en in alle bochten kanttekeningen
maakt. Of ook: de Sixtijnse kapel. En dan geen goddelijke vinger, maar een pen die
een hand van vlees en bloed aanraakt.
Nog zo’n beeld:
jij die met opengesperde ogen voorover boog in een ziekenhuisbed. De angst
duwde je ogen verder open dan waar je aangetaste oogleden nog toe in staat
waren. Minstens even symbolisch was de open, schone keuken in het rijtjeshuis,
waar ik een dag later ruzie kreeg met de moeder van één van de baby’s. De ruzie valt niet zo samen te vatten zodat we ze beiden herkennen. Zo meervoudig waren de kloven.
Ik ben het
stadium van de verontwaardiging voorbij en voel me minder vaak onbegrepen. Het
onbegrip is universeel, die kloof is wat we delen. Tussen de werkelijkheid en de
(ondertussen 71) Facebooklikes. Voor sexy je-kan-mijn-geile-rug-op-foto’s. Voor
schattige baby’s die steeds meer op hun vader lijken. Ja, echt, we hebben veel
gemeen. Welke maskerade we ook meespelen, de werkelijkheid waarop we deze schaduwspelen
etaleren, is voor ons allen even verontrustend. Onder een open brief aan Bart
de Wever wordt verwezen naar een informatiesite over narcistische
persoonlijkheidsstoornissen. Daaronder volgt een kurkdroge opsomming van echte
wereldproblemen. Vrijhandelsverdragen, moderne slavernij. Of hoe het een
kwestie van tijd is voor ons financieel systeem finaal in elkaar klapt.
Ja, papa, dit is
een maffe brief hé. Maar er gebeurt ook zoveel. Dat de wereld nooit meer de
oude wordt, heeft weinig met jouw dood te maken, al kan ik het sinds je doodging niet langer ontkennen. Ik zou het je zo graag vragen. Of
je het ziet. Hoe alles aan het veranderen is, hoe de oude wereld maar blijft
schudden en beven. Of het nu de zwaartekracht is of niet, ik geniet gelukkig
wel van de vruchten die op de grond donderen tijdens die aardbevingen. Een boek over
een olifant. Vrienden en vuur. Een Prince-concert dat nu al een legendarische,
mentale mijlpaal is.
Ik hoop dat we
nog meer gaan nadenken over hoe we die gebarsten aarde gaan verzorgen. Hoe we
die persoonlijke kloven gaan dichten. We kunnen het, denk ik op mijn beste
momenten. Tijdens het vruchten plukken. Of op momenten als deze, wanneer ik
eindelijk tranen in mijn ogen krijg.
Ik ga de kloof
dichten en verder schrijven aan de geleide meditatie. Schrijven over water,
vuur, metaal, aarde en hout. Wat echt elementair is, kloven dicht en laat
stromen.
Liefs, papa, ik
mis je,
Marie
1 opmerking:
"Hartje", Marie, voor je vertelkunst, voor op jouw hartje en om rond te zweven in al die kloven. Als we ze maar grijpen. Kus Mijntje
Een reactie posten