vrijdag 2 mei 2014

Brief aan Eveline Vroonland

Dag mooie Eveline,

De zon breekt door. Op een paar kilometer hiervandaan haalt een prachtige tuinman bloemen die straks mijn Amsterdams balkon zullen opfleuren. Het geld dat deze actie opbrengt, gaat naar de Stichting ALS. Zijn moeder is ondertussen volledig verlamd door dezelfde ziekte die vorig jaar mijn ‘inmiddels overleden’ vader velde.

Terwijl de zon twijfelend doorbreekt, hou ik me aan mijn voorzichtige belofte. Want de zes euro’s die ik gisteren nog over had voor jouw EP’tje, voelden als te weinig. Al gaat het natuurlijk niet om het geld. Mijn innerlijk kompas wees op een leeg Word-document. Het wil een kleine brief worden, in dit mooie nu.

‘There’s a frequency taking over me’, zong je. Mijn kont wiebelde, net als de jouwe, en op het einde van dit nummer veerde ik recht. In Nederland worden er immers te veel staande, maar te weinig springende ovaties gegeven. Wat een wervelend optreden, jongedame. Net als het rusteloze water dat je bezong. Kolkend maar toch wetend waarheen. Van onderbuik tot onderbuik. Boem boem.

Ik denk dat jij het ook weet. Dat een kompas uit meer dan een naald bestaat, uit meer dan één richting. Een kompas is ook de draaiing, een kompas is de cirkel. Een kompas wijst weliswaar een kant op, maar denkt niet sequentieel. Een kompas voelt alles tegelijk. Als we het noorden kwijt zijn, zijn we de verbindingen met de andere windrichtingen meestal ook kwijt.

Eveline, ik schrijf vandaag niet veel. Ik ga naar een strak gebeeldhouwde tuinman kijken en bespieden hoe hij met liefde mijn balkon versiert. Ik ga naar jouw muziek luisteren.

Ik schenk je een slang uit het zuiden om los te laten. Een jaguar in het westen om te transformeren voorbij de dood. Een kolibri in het noorden om de wijsheid van de wind te vinden. En vandaag eindigen we in het oosten, bij de krachtige arend die het overzicht bewaart. 

Uit mijn hart,

Marie

Geen opmerkingen:

Populaire berichten