Wie op Facebook over (virtuele) vrienden beschikt die al eens een boek
openslaan of een tentoonstelling bezoeken, heeft het ‘spel om kunst levendig te
houden’ waarschijnlijk wel voorbij zien komen. Er wordt een kunstenaar aan u voorgesteld, of beter gezegd één werk van die kunstenaar dat de Facebookvriend
om de een of andere reden opviel. Met een duimpje omhoog krijgt u zelf een naam
om te mee te goochelen.
Als de bijhorende
oproep vraagt dat u de post ‘liket’ en niet ‘liked’, dan bestaat de kans dat
die oproep al langs mijn vrienden is gepasseerd. Ik kreeg een paar dagen
geleden de psychotische, Franse dichter Gérard de Nerval van Martin Pulaski, corrigeerde
zuchtend de dt-fout in de oproep en postte deze samen met het mooiste van twaalf
sonnetten op mijn tijdslijn. Veertien vrienden waagden het een duimpje in de
olijke lucht te steken en kregen op hun beurt een kunstenaar toegewezen.
Schrijvers, muzikanten, schilders, ik wens me bij deze niet richting de ‘wat-is-kunst?-discussie’
te begeven. Dit is tenslotte slechts een spel. Om levendig te houden.
Eén van mijn
meest belezen vrienden, Koen, kreeg de experimentele schrijver Jacq Vogelaar
van mij. Ik kende Vogelaars naam, maar niet zijn werk. Toen hij vorige week
overleed, besloot ik mijn nieuwsgierigheid naar Koen door te schuiven. En
inderdaad, hij wist er beter raad mee dan ik. Toen ik het resultaat van zijn
opzoekwerk beloonde met een duimpje, kreeg ik prompt Gabriele Münter in mijn
schoot geworpen. Ik had niet echt om haar gevraagd, maar expressionisten van Der Blaue Reiter hebben een streepje voor. ‘Gabriele
Münter’ werd dus zonet in de zoekbalk gesleept.
De zoveelste
vrouw die onzichtbaar schilderde in de rookwalmen van haar mannelijke
kameraden. Münter was jarenlang de minnares van Kandinsky. ‘Münter en Kandinsky
bleven geliefden en het paar leefde openlijk samen, iets wat een vrouw moed
kostte in die jaren’, vertelt Wikipedia. Ze verloofde zich zelfs met de reeds
getrouwde Kandinsky. Hoe dat precies werkt, weet ik niet, maar blijkbaar maakte
Vasily het flink bont. Na veertien jaar verbrak hij plots alle contact. Ze vernam in de wijngaarden dat hij opnieuw getrouwd was.
Ik hou niet van liegenbeesten.
Maar ik hou nog minder van vrouwen die zich door liegenbeesten laten inpakken en
nooit helemaal onder de schaduwen vandaan groeien. Waarschijnlijk omdat ik hen
op mijn slechtste dagen maar al te goed ken. Waarom, Gabriele, roept je naam
hoogstens wat tinnitus-geruis op? Waarom is er geen luid rinkelende bel in mijn hoofd die jouw
naam draagt? Want, verdomme meid, je kon
schilderen!
Na Kandinsky
volgden depressies. Die waren nefast voor Münters creativiteit. De genadeslag
deelden de nationaalsocialisten uit, die haar in 1937 een expositieverbod
oplegden. In Antwerpen deed de N-VA’er Gantman deze week de uitspraak dat de nieuwe stadsdichter maar
beter het gedachtegoed van de Nieuw-Vlaamse Alliantie uitdraagt. ‘Een bestuursakkoord in dichterlijke vorm’, noemde hij het monkelend. Non-conformisme werd
recent aan de lijst van erkende geestesziekten toegevoegd. Ook in
Antwerpen: een man met een verstandelijke handicap kreeg een GAS-boete omdat hij op
straat blokfluit speelde. Ik zie op Facebook veel grapjes over blokfluiten voorbijkomen. Ik grinnik, maar lach niet. Ik trek een wenkbrauw op. Want ik ben écht ongerust. Is creativiteit ook een mentale handicap? En wat met luidruchtige vrolijkheid?
Gabriele, ik koos
een zelfportret. Ik zie een rode steen om je nek. Is het granaatsteen, robijn
of jaspis? Of een andere steen die je liet geloven dat je je grenzen kon overschrijden,
je conformerende stemmetje het zwijgen kon opleggen en alle weerstand overwinnen? Nog meer dan de steen zie ik je ogen. Ik ken die ene wenkbrauw, die heel subtiel boven de andere wordt getild. Het is de blik van een vrouw die in de spiegel
kijkt en door de aanblik van haar blik weet wat er komt. Het is een ogenschijnlijk
laconieke blik, die bovenal zeer ernstig is. Want hij is gespeend van humor. Het
is de blik van een vrouw die gaat huilen.
1 opmerking:
Beslist een belangrijke kunstenares, Gabriele Münter, en ze is net als Varvara Stepanova en Sonia Delaunay-Terk lange tijd onderschat in de kunstgeschiedenis in vergelijking met de mannen, met wie ze getrouwd waren. Art Salon Holland besteedt in haar kunstencyclopedie aandacht aan deze vrouwen. Over Gabriele Münter zal in 2014 een artikel verschijnen.
Een reactie posten