donderdag 12 februari 2015

Mijn kleine oorlog voor het grote schrijven: deelname polemiek Gierik-NVT

"Wat doet de literatuur? Zij overwintert in uitgeholde discussies en laat haar discours kapen door wat ze zou moeten overstijgen. Toch is ze vooral zelf verantwoordelijk voor het nieuwe geluid. Uiteraard niet met jouw klanken, maar wel even sensitief, met realiteitszin, maar ook: met de verbeelding centraal. Meerstemmig, buiten universiteitsmuren, wars van poëticale opvattingen en zelfbevestigende onderonsjes."

In november las ik ter ere van de honderdvijftigste geboortedag van Herman Gorter in Perdu een vurige brief aan de dichter voor, die bovenstaande regels bevatte. De brief werd flink gelezen. Gelukkig schudde hij niet enkel trollen wakker die in hun gefrustreerde pennen kropen. Ook Peter De Voecht, redacteur bij Gierik - NVT, kreeg de brief te lezen. Hij nodigde me vervolgens uit mee te schrijven aan zijn 'kleine oorlog voor het grote schrijven', een polemiek waaraan naast hijzelf ook al Marc Kregting en Erik Lindner deelnamen.

Twee maanden later is mijn bijdrage eindelijk klaar en gooi ik een paar weerhaakjes in een rustig meanderend gesprek. Ik schreef over charlies, situationisten, Thierry Baudet en een laffe medewerker van Prometheus/Bert Bakker, over Teeuwen en Kommilfoo, over situationisten, over wat theater in tegenstelling tot literatuur al wél durft. Ik schreef over muren slopen, blikken verbreden en taboes doorbreken. Ik vermoed dat ik met dit stuk alvast één taboe aanraak: idealisme in literatuur. Mijn (langere) bijdrage vindt u hier, als u tenminste een kwartiertje leestijd hebt.


Geen opmerkingen:

Populaire berichten