Wanneer ik morgen doodga
vertel dan aan mijn lezers
hoe ik De Wever vreesde.
Vertel het aan het kind
dat in de bomen klimt
of aan ’t verstand dat uit de takken valt
hoe hij het niet verdient.
Vertel het aan een dier
dat echt genoeg is om het te begrijpen.
Vertel het in het Frans
en ook in alle andere talen.
Vertel het aan elk bloedend hart
Vertel het aan de dromen van glas
hoe boos ik op hem was
Maar zeg het ook aan zij
die toch in hem geloofden.
Ook al willen ze niet geloven
dat alleen maar een man alleen maar een vrouw
dat de een zich in de ander zo vergissen kan
als zij in hem.
Posts tonen met het label anders. Alle posts tonen
Posts tonen met het label anders. Alle posts tonen
donderdag 10 juni 2010
dinsdag 8 juni 2010
De massa en de politieke zus
Ik ben 'In Europa' van Geert Mak aan het lezen. Wanneer ik mij echt ongerust maak, zoals nu met de nakende verkiezingsuitslag, volstaat fictie niet meer. Vluchten kan niet. Ik heb feiten nodig, informatie, non-fictie dus. Dus lees ik partijprogramma's door. En lees ik 'In Europa', in een poging te begrijpen hoe het steeds zo ver kan komen. Geert Mak vat een theorie van Walter Benjamin samen: "Massa ontstaat op het moment dat de mensen op straat elkaar niet meer in de ogen kijken". Ik blijf kijken, maar ik vind het best beangstigend te beseffen dat ze werkelijk overal zijn. Vandaag schreef ik een vriendelijk mailtje op Facebook naar een NV-A'ster die op 24 uur twee keer hetzelfde lelijke foldertje in mijn brievenbus propte. Conclusie: geen. Maar we delen wel drie vrienden, waaronder één van mijn allerbeste vriendinnen.
Ik weet nog niet in wie ik zondag mijn vertrouwen zal schenken. Maar ik geloof wel dat een grote dosis antigif nodig zal zijn. Wie ook een ruk naar links overweegt en wél in Antwerpen woont, kan misschien op mijn zus stemmen. Ik geef hieronder haar brief weer.
Beste vrienden, kennissen, familieleden en buurtbewoners,
Sommigen weten er al van. Voor het anderen klinkt het als een verrassing. Maar ik engageer mij voor de verkiezingen van 13 juni door mij kandidaat te stellen (11e opvolger) op de Kamerlijst van PVDA+ Antwerpen.
Laat ik mezelf eerst even kort voorstellen… Ik ben Irina, 22 jaar en rond mijn master Vergelijkende en Internationale Politiek aan de KULeuven af. Hiervoor heb ik een bachelor Sociologie aan de UA gestudeerd. Ik ben al een aantal jaren actief bij Comac (de studentenafdeling van PVDA+). Bovendien ben ik erg geïnteresseerd in de Noord-Zuidproblematiek.
Gezien mijn bekommernis om de samenleving, denk ik dat mijn (bescheiden) engagement in de politiek toch niet zo’n verwonderlijke stap is. We maken onzekere tijden mee. De politieke spanningen zijn om te snijden, maar ook voelen we de gevolgen van een wereldwijde economische crisis. Het politieke ‘gekibbel’ lijkt het debat over sociaal-economische thema’s wel te verdringen. Dit is uiterst gevaarlijk in tijden van economische crisis. Er dreigen asociale maatregelen getroffen te worden boven de hoofden van de mensen.
Daarom stel ik graag het programma van PVDA+ voor. In deze brief raak ik slechts enkele thema’s en standpunten van PVDA+ aan waar ik mij momenteel het beste bij aansluit. Voor het volledige programma, neem je best een kijkje op: http://www.stophetpolitiekecircus.be/programma-pvda.html.
De ‘Miljonairstaks’ zou alvast een ideale manier zijn om de rekening te laten betalen door diegenen die de crisis veroorzaakt hebben: de roekeloze bankiers en de superrijke euromiljonairs. Dit plan is realistisch en berekend. Deze taks op grote fortuinen zorgt niet enkel voor een billijke herverdeling van de middelen, maar levert ook 8 miljard euro op die op zijn beurt geïnvesteerd moeten worden in openbare tewerkstelling, sociale zekerheid, een openbaar programma van wetenschappelijk onderzoek en voor de werkingsmiddelen van het onderwijs.
Ook steun ik voorstellen om de verstandhouding en wederzijdse solidariteit in België te verbeteren door te investeren in een beter taalonderwijs (Frans en Nederlands): meer middelen voor scholen en gratis taalcursussen voor volwassenen.
Gegeven de huidige klimaatcrisis kunnen we ook niet anders dan een meerjarenplan op te stellen om o.a. het gebruik van fossiele brandstoffen (steenkool, olie, gas) sterk te verminderen ten voordele van hernieuwbare energiebronnen zoals waterkracht, windenergie, zonne-energie en aardwarmte. In deze sectoren moet flink geïnvesteerd worden via een heffing op de superwinsten van de olie- en gasmaatschappijen.
Met een stem op mij maak je PVDA+ blij! Maar vooral: het zou ons landje deugd doen! Stemmen op PVDA+ is immers geen weggegooide, maar een sociaal duurzame stem!
Irina Meeusen
Ik weet nog niet in wie ik zondag mijn vertrouwen zal schenken. Maar ik geloof wel dat een grote dosis antigif nodig zal zijn. Wie ook een ruk naar links overweegt en wél in Antwerpen woont, kan misschien op mijn zus stemmen. Ik geef hieronder haar brief weer.
Beste vrienden, kennissen, familieleden en buurtbewoners,
Sommigen weten er al van. Voor het anderen klinkt het als een verrassing. Maar ik engageer mij voor de verkiezingen van 13 juni door mij kandidaat te stellen (11e opvolger) op de Kamerlijst van PVDA+ Antwerpen.
Laat ik mezelf eerst even kort voorstellen… Ik ben Irina, 22 jaar en rond mijn master Vergelijkende en Internationale Politiek aan de KULeuven af. Hiervoor heb ik een bachelor Sociologie aan de UA gestudeerd. Ik ben al een aantal jaren actief bij Comac (de studentenafdeling van PVDA+). Bovendien ben ik erg geïnteresseerd in de Noord-Zuidproblematiek.
Gezien mijn bekommernis om de samenleving, denk ik dat mijn (bescheiden) engagement in de politiek toch niet zo’n verwonderlijke stap is. We maken onzekere tijden mee. De politieke spanningen zijn om te snijden, maar ook voelen we de gevolgen van een wereldwijde economische crisis. Het politieke ‘gekibbel’ lijkt het debat over sociaal-economische thema’s wel te verdringen. Dit is uiterst gevaarlijk in tijden van economische crisis. Er dreigen asociale maatregelen getroffen te worden boven de hoofden van de mensen.
Daarom stel ik graag het programma van PVDA+ voor. In deze brief raak ik slechts enkele thema’s en standpunten van PVDA+ aan waar ik mij momenteel het beste bij aansluit. Voor het volledige programma, neem je best een kijkje op: http://www.stophetpolitiekecircus.be/programma-pvda.html.
De ‘Miljonairstaks’ zou alvast een ideale manier zijn om de rekening te laten betalen door diegenen die de crisis veroorzaakt hebben: de roekeloze bankiers en de superrijke euromiljonairs. Dit plan is realistisch en berekend. Deze taks op grote fortuinen zorgt niet enkel voor een billijke herverdeling van de middelen, maar levert ook 8 miljard euro op die op zijn beurt geïnvesteerd moeten worden in openbare tewerkstelling, sociale zekerheid, een openbaar programma van wetenschappelijk onderzoek en voor de werkingsmiddelen van het onderwijs.
Ook steun ik voorstellen om de verstandhouding en wederzijdse solidariteit in België te verbeteren door te investeren in een beter taalonderwijs (Frans en Nederlands): meer middelen voor scholen en gratis taalcursussen voor volwassenen.
Gegeven de huidige klimaatcrisis kunnen we ook niet anders dan een meerjarenplan op te stellen om o.a. het gebruik van fossiele brandstoffen (steenkool, olie, gas) sterk te verminderen ten voordele van hernieuwbare energiebronnen zoals waterkracht, windenergie, zonne-energie en aardwarmte. In deze sectoren moet flink geïnvesteerd worden via een heffing op de superwinsten van de olie- en gasmaatschappijen.
Met een stem op mij maak je PVDA+ blij! Maar vooral: het zou ons landje deugd doen! Stemmen op PVDA+ is immers geen weggegooide, maar een sociaal duurzame stem!
Irina Meeusen
zondag 9 mei 2010
Iedereen blogt. U leest?
Het is een heuse epidemie, dat bloggen. Ook Charlotte heeft sinds kort een blog. Ook zij nam de moedige beslissing om een vaste job eventjes niet als het hoogste goed te zien. Ze maakt binnenkort een grote reis door Afrika, de plek waar al jaren een deel van haar hart ligt. Daar zal ze zich inzetten voor allerhande mooie projecten. Ik hoop dat de blog de plek zal zijn waar we over haar dromen, inzet en verwezenlijkingen kunnen lezen. Dus breng haar eens een virtueel bezoekje, dat voert de druk wat op. :-)
En nog nieuws van dichtbij: Elise maakte een nieuwe blog aan en schrijft daar verder...
En nog nieuws van dichtbij: Elise maakte een nieuwe blog aan en schrijft daar verder...
donderdag 6 mei 2010
Dappere Peter
Er zijn keuzes van anderen waar je als 'hobbyeske' schrijver alleen maar respect voor kan hebben. Ik bewonder mensen die, ondanks lange werkdagen en ander labeur, toch nog de tijd vinden om regelmatig te schrijven. Nog meer bewonder ik mensen die het hart laten doorwegen op het hoofd, de moed op de zekerheid, het idealisme op de gelatenheid. Mensen die hun baan gedeeltelijk opzeggen om voor broodnodige media zoals het tijdschrift Mo te schrijven. Succes, Peter! Laat die inkt maar vloeien, stromen, overweldigen!
woensdag 24 februari 2010
In afwachting wat tips
Ik ben boos. Heel erg boos. Heb een brief geblazen, maar ik wacht nog op toestemming om hem hier te plaatsen. In tussentijd, drie tips:
De blog van Pascal Digital ken ik nog niet lang. Dat is spijtig, want ik heb momenteel te weinig tijd om eens lekker door te lezen, terwijl ik daar heel veel zin in krijg als ik z'n blog bekijk. Hij schrijft heel zinnige recensies zonder pretentie. Altijd fijn om mensen te leren kennen (al is het virtueel) die over dezelfde lettersmaak lijken te beschikken.
Another blog worth to keep an eye on is CitizenReporter,the very popular blog of Mark. He's a Portuguese-American that lives in Amsterdam. Political, outspoken, intelligent. Haven't read a lot of his stuff either, but I certainly plan to do so!
Ook Brittni woont in Amsterdam. Ze is een prettig gestoorde Amerikaanse. And off the record: she has the most beautiful natural dark red haircolour of all women alive. Ze trouwde met Nederlander John en zoekt nu haar weg. In Amsterdam en in digiland, want ze startte vorige week een blog. Design, kleurtjes, creativiteit. We'll have to wait and see...
De blog van Pascal Digital ken ik nog niet lang. Dat is spijtig, want ik heb momenteel te weinig tijd om eens lekker door te lezen, terwijl ik daar heel veel zin in krijg als ik z'n blog bekijk. Hij schrijft heel zinnige recensies zonder pretentie. Altijd fijn om mensen te leren kennen (al is het virtueel) die over dezelfde lettersmaak lijken te beschikken.
Another blog worth to keep an eye on is CitizenReporter,the very popular blog of Mark. He's a Portuguese-American that lives in Amsterdam. Political, outspoken, intelligent. Haven't read a lot of his stuff either, but I certainly plan to do so!
Ook Brittni woont in Amsterdam. Ze is een prettig gestoorde Amerikaanse. And off the record: she has the most beautiful natural dark red haircolour of all women alive. Ze trouwde met Nederlander John en zoekt nu haar weg. In Amsterdam en in digiland, want ze startte vorige week een blog. Design, kleurtjes, creativiteit. We'll have to wait and see...
dinsdag 26 mei 2009
De Morgen
In welke mate ik me echt betrokken voel bij de hele kwestie? Daar ben ik zelf niet uit. Ik volg de discussies met een glas witte wijn in de hand, voel me licht verontwaardigd en snel weer gelaten. Maar dit is een verfrissende kijk met ballen aan het lijf. Zo'n schrijftalent, dat heeft geen laffe kranten nodig. Go and read Tim F. Van der Mensbrugghe.
Abonneren op:
Posts (Atom)
Populaire berichten
-
Woord vooraf: Deze brief kreeg de meeste reacties ooit op Huiverinkt, maar nooit een antwoord van de geadresseerde. Uiteraard werd ik op Gee...
-
Bepakt met een tas vol poëzie verliet ik gisteren de pendelbus die me naar het festivalterrein van het uitverkochte Beyond-festival in...
-
Lieve papa, Je weet dat het voor mij niet moeilijk is om woorden te vinden. Wel om ze te schrappen. Wat vertel ik nu? Voor een...
-
Op mijn bureaublad staan twee gedichtenmappen: 'Klaar ofzo' en 'In progress'. Spijtig genoeg is de laatste map veel groter d...