Deze tekening werd vandaag gemaakt door Veronica Vir Kaur |
Het is zondag,
twee dagen na de aanslagen in Parijs. Een oud klasgenootje jammert dat ze niet
met haar kindjes naar de Sinterklaasintocht durfde, omdat daar ‘veel mensen
samenkomen’. Flink wat Facebookprofielen hebben de kleuren van de Franse vlag
gekregen. Een groeiende minderheid stelt vragen bij de selectieve symbolen van rouw. Waarom ontbreekt de Libanese vlag tussen
de voorgeschotelde opties van Zuckerberg als op dezelfde noodlottige vrijdag
ook tientallen doden vielen bij IS-aanvallen in Beiroet? Enkele virtuele
vrienden zijn naarstig op zoek naar manieren om ook de Franse luchtaanvallen in
Syrië, de koloniale geschiedenis van Frankrijk, de economische én ideologisch
medeplichtigheid van het westen in wapenhandel en bloedbaden in het
Midden-Oosten onder de collectieve aandacht te brengen.
Deze laatste artikels, die context bieden en duiding geven, mag ik ondertussen weer delen. Toen ik op vrijdagavond, toen het bloedbad nog in volle gang was, op Twitter iets postte over het Europese karma na eeuwenlang imperialisme, kreeg ik meteen de volle lading. ‘Niet fris’, ‘we weten nog niets’, ‘erg ongepast’: collectieve hysterie heeft een dwingend tempo en dat ritme volg je maar best gedwee als je niet als gevoelloze gek of conspiracy-denker wil worden weggezet. Eerst identificeren we slachtoffers, daarna delen we Noir Désir filmpjes en andere zaken die appelleren aan het Franse gevoel in onze ziel, dan brullen we met Madonna dat we zullen blijven liefhebben en dat het leven zal zegevieren. Pas daarna is er ruimte voor nuance en mag de hand in eigen boezem.
Deze laatste artikels, die context bieden en duiding geven, mag ik ondertussen weer delen. Toen ik op vrijdagavond, toen het bloedbad nog in volle gang was, op Twitter iets postte over het Europese karma na eeuwenlang imperialisme, kreeg ik meteen de volle lading. ‘Niet fris’, ‘we weten nog niets’, ‘erg ongepast’: collectieve hysterie heeft een dwingend tempo en dat ritme volg je maar best gedwee als je niet als gevoelloze gek of conspiracy-denker wil worden weggezet. Eerst identificeren we slachtoffers, daarna delen we Noir Désir filmpjes en andere zaken die appelleren aan het Franse gevoel in onze ziel, dan brullen we met Madonna dat we zullen blijven liefhebben en dat het leven zal zegevieren. Pas daarna is er ruimte voor nuance en mag de hand in eigen boezem.
Maar ondertussen,
terwijl wij elkaar voorzichtig steeds meer vraagtekens toestaan, antwoorden
onze wereldleiders in gespierde oorlogstaal waarin elk vraagteken, elke
aarzeling ontbreekt. Terwijl wij druk bezig zijn met de identificatie met de
slachtoffers van terreur, wordt boven ons hoofd deze slachtofferrol in gebalde
oneliners gebruikt om nog meer geweld te justifiëren. De G20-top is vandaag in
Antalya van start gegaan en hoe de oorlog tegen terreur het best gefinancierd
kan worden staat - wars van interne contradicties en tenenkrommende logica - hoog
op de globale agenda. Collectieve hysterie volgt telkens hetzelfde stramien,
maar de conclusie, dat we écht op zoek moeten naar andere vormen van democratie
en samenleven, die durft niemand hardop te maken.
Kop uit het zand.
Alert moeten we zijn. Als we nu één leger nodig hebben, is het een leger dat de
oorlogsretoriek van onze leiders snoeihard ontleedt en de blinde vlekken daarin
blootlegt. Als we op pleinen verzamelen de komende dagen, mag dat niet zijn om
onze emoties te laten inlijven voor meer geweld. Verzamelen moeten we vooral om
samen uit deze gewelddadige spiraal te stappen. Niet in onze naam, moet het
klinken, niet met ons geld, niet met onze vervreemding! Genoeg zaken staan te
gebeuren waar de hele planeet belang bij heeft. Denk aan de TTIP-onderhandelingen,
denk aan de klimaatconferentie die over enkele weken in Parijs start en hoe
triest het is dat deze conferentie nu nog meer in streng beveiligde
achterkamers wordt gehouden. We moeten voorbij het gejammer de koppen bij
elkaar steken, benoemen wat ons samenbrengt, zaadjes planten. Nú.
Natuurlijk mag je
je meer verbonden voelen met Parijse slachtoffers dan met Syrische. Je hebt het
recht om je bedreigd of droevig te voelen, dat is niet per se hypocriet. Maar
draai het verhaal meteen om en stel vragen bij je medeplichtigheid. Kom dit deel van de geschiedenis onder ogen. Een al te
eenzijdige identificatie met westerse slachtoffers, haalt de aandacht immers weg van
onze verantwoordelijkheid. En die is er, onmiskenbaar. Willen we leven in
reservaten van angst waar grenzen potdicht gegooid zijn en straten bewaakt
worden door bewapende soldaten? Gaan we mee in absurde denkfouten als ‘er is
een Syrisch paspoort gevonden, dus moeten de grenzen voor Syrische
vluchtelingen dicht’? Nee? Dat moet dat onze focus zijn, als we samenkomen. Dat
moet dan nu deel uitmaken van het verhaal dat we delen en verspreiden.
Daarna? Daarna
volgt er waanzinnig veel werk. Ik denk aan het Senegalese jongetje dat me tien
jaar geleden een schitterende glimlach schonk. Ik zou hem naar mijn klaslokaal
willen halen en mijn studenten willen aanmoedigen om met hem te praten,
hem te vragen waarom hij een t-shirt van Osama Bin Laden draagt. Ik wil hen
door zijn ogen vragen laten stellen over wie ze zelf zijn en hoe ze zichzelf
representeren. Ik zou hen naar Turkije willen sturen, hen laten onderzoeken
waarom Erdogan zo populair is, waarom de behoefte aan een collectieve
Ottomaanse geschiedenis groter dan ooit is en wat het verband is met het
oprukkende nationalistische discours in het westen. Ik wil hen laten begrijpen
dat niemand zomaar slachtoffer is, niemand zomaar dader, niemand zomaar
eenzijdig man of vrouw. Dat radicaliseren in je geloof niet heel ver afstaat
van onze vervreemding die steeds radicaler en verlammender dreigt te worden. Ik
wil hen laten ontdekken dat we allemaal verhalen nodig hebben om onze complexe
gevoelens te kanaliseren, dat deze verhalen voorbij gaan aan binaire
tegenstellingen, dat we deze verhalen samen kunnen kiezen en vertellen.
Wie bidden wil,
mag bidden. Wie denken wil, mag denken. Het ene is niet beter dan het andere.
Besef dat je in de kern hetzelfde doet: dat je wil ontsnappen aan ontwrichtende
machtsmechanismen, dat je zoekt naar nieuwe manieren om te leven en dood te
gaan. Dat die behoefte ons verenigt. Maar blijf dus alert. Klamp je niet vast
aan verhalen die niet langer gelden, verzamel niet op pleinen om
koppig op koloniale
anachronismen te hameren. Leer je kinderen om voorbij uiterlijkheden met elkaar
te praten, zoek zelf contact voorbij je angst. Verzamel op pleinen om culturele
symbolen bespreekbaar te maken, samen, als dader, als slachtoffer. Roep je
leiders luidkeels en fluisterend ter verantwoording. Ja, de innerlijke ook.
Kijk elkaar in de ogen. Ja, ook offline, ook in de spiegel. Ook in het donker,
ook in de zon.
Belangrijkste bronnen:
D. Van Reybrouck - Brief aan Hollande: 'U geeft waar de terroristen op hoopten: een oorlogsverklaring'
J. Blommaert - Leven met de terreur: een pacifistisch standpunt
L. De Brabander - We worden er pijnlijk aan herinnerd dat oorlog en geweld geen grenzen kennen
L. De Brabander - We worden er pijnlijk aan herinnerd dat oorlog en geweld geen grenzen kennen
P. Knoope: Een groot deel van de wereld haat ons
O. Tickell - Paris attacks - COP21 and the war on terror
V. Prashad - We are in pitiless times
P. Van Buren - Paris, you don't want to read this
Geen opmerkingen:
Een reactie posten